شرکت بی نظیرکاران تولید کننده انواع مواد شوینده بهداشتی و صنعتی در ایران

Binazirkaran

مواد شوینده قلیایی چیست و ۱۴ کاربرد ویژه شوینده های قلیایی

آنچه در این مقاله می‌خوانید
مواد شوینده قلیایی
مواد شوینده قلیایی چیست و ۱۴ کاربرد ویژه شوینده های قلیایی
آنچه در این مقاله می‌خوانید

استفاده از مواد شوینده قلیایی یک راه بی‌نظیر برای غلبه بر آلودگی ‌های عمیق در اماکن مختلف و تمیز کردن آنها می‌باشد. اما سوالی که در خیلی از مواقع پرسیده می‌شود این است که تاثیر مواد شوینده قلیایی بر روی فلزات به چه صورت است؟

در ادامه این مطلب سایت شرکت بی نظیرکاران قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم و دریابیم که آیا می‌توان از شوینده های قلیایی بر روی فلزات نیز استفاده کرد یا نه؛ در ادامه با ما همراه باشید.

مواد قلیایی چیست؟

مواد قلیایی، یا باسیک، مجموعه‌ای از مواد شیمیایی هستند که خصوصیت قلیایی دارند. این مواد معمولاً در مقابل اسیدها قرار می‌گیرند و ویژگی‌هایی مانند ترشح آب در واکنش با اسیدها، قلیایی بودن در محیط‌های محلول آبی و واکنش با پوست به شکل سوزشی را دارند.

به عنوان مثال، ایده‌آل‌ترین نمونه ماده قلیایی هیدروکسید سدیم (NaOH) یا هیدروکسید پتاسیم (KOH) هستند. این مواد در حالت محلول در آب مایعاتی را تولید می‌کنند که به آنها معروف است.

مواد شوینده قلیایی چه هستند؟

تاثیرات شوینده های قلیایی بر روی فلزات

امروزه محلول های پاک کننده قلیایی به بخشی از مهم‌ترین مواد لازم برای نظافت های صنعتی تبدیل شده‌اند. مکانیسم این مواد شوینده به این صورت است که با حل کردن چربی‌ها در خود موجب تمیز نگه داشتن قطعات فلزی می‌شوند.

به دیگر بیان مواد شوینده قلیایی معمولاً از مخلوط بسیار دقیقی از ترکیبات شیمیایی از جمله هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید سدیم و سایر مواد تشکیل شده اند. شوینده های قلیایی شامل نمک های قلیایی و مرطوب کننده ها نیز هستند.

نمک های قلیایی، چربی ها، روغن ها و گریس ها را حل می کنند و به راحتی لکه های چربی و روغن را از بین می برد. آنها همچنین قادر به از بین بردن بسیاری از انواع میکرو ارگانیسم ها هستند. با ما همراه باشید تا در مورد مواد دترجنت قلیایی بیشتر بدانید.

مواد شوینده قلیایی چند دسته هستند:

مواد شوینده قلیایی معمولاً به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

۱. هیدروکسید سدیم (سودا کاستیک):

این ترکیب شیمیایی با فرمول NaOH که به عنوان سودا کاستیک نیز شناخته می‌شود، یکی از قوی‌ترین مواد شوینده قلیایی است. این ماده معمولاً برای پاکسازی صنعتی و کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. هیدروکسید پتاسیم:

این ترکیب شیمیایی با فرمول KOH معمولاً به عنوان ماده شوینده قلیایی استفاده می‌شود. مانند سودا کاستیک، هیدروکسید پتاسیم هم برای پاکسازی مواد آلی، روغن و چربی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی، این دو نوع ترکیب شیمیایی بیشترین استفاده را در مواد شوینده قلیایی دارند. در زیر، یک جدول ۲ ستونه برای مواد شوینده قلیایی ارائه شده است:

نام ماده شوینده قلیایی

فرمول شیمیایی

هیدروکسید سدیم (سودا کاستیک) NaOH
هیدروکسید پتاسیم KOH

این جدول شامل نام و فرمول شیمیایی دو ماده شوینده قلیایی رایج است.

موارد استفاده از دترجنت یا مواد شوینده قلیایی

موارد استفاده از دترجنت یا مواد شوینده قلیایی

از بین انواع مواد شوینده، دترجنت برای پاکسازی انواع آلودگی‌ها از جمله دوده، گریس و چربی های خوراکی و صنعتی یک انتخاب درجه‌یک به شمار می‌رود. این شوینده در زمان استفاده انواع چربی‌ها و آلودگی‌ها را در خود حل می‌کند؛ بعد از آن نیز شما می‌توانید با استفاده از یک دستمال ساده سطوح مورد نظر را به‌طور کامل پاکسازی کنید.

شما می‌توانید از مواد شوینده قلیایی برای سطوح مختلف فلزی و پلاستیکی استفاده کنید. از جمله ویژگی های این محصول عبارت هستند از:

  • فاقد حلال های صنعتی
  • حاوی مواد ضد خوردگی برای فلزات
  • محصولی بی‌خطر و غیرقابل اشتعال
  • مناسب برای حذف چربی های سنگین و آلودگی های خشک شده

فواید استفاده از مواد شوینده قلیایی بر روی فلزات

فواید استفاده از مواد شوینده قلیایی بر روی فلزات

شوینده‌های قلیایی بدون کف به شوینده‌هایی اطلاق می‌شود که قدرت تمیزکنندگی قلیایی دارند اما از موادی که باعث ایجاد کف در سطوح می‌شوند، معمولاً جلوگیری می‌کنند. این نوع شوینده‌ها معمولاً برای تمیزکاری سطوحی از قبیل کف‌ها، دیوارها، پنجره‌ها، سطوح کاشی‌ای و سایر سطوح غیر آلی دیگر استفاده می‌شوند. استفاده از شوینده های قلیایی می‌تواند در خصوص جلوگیری از اکسیداسیون فلزات بسیار کاربردی باشد. دلیل آن نیز عامل پخش‌کننده درون شوینده قلیایی است که با پاکسازی کثیفی های حل نشده، مانع حمله به فلز و خوردگی آن می‌شود.

استفاده از مواد شوینده قلیایی از جمله کارآمدترین و به‌صرفه‌ترین راه هایی است که می‌توان در جهت از بین بردن طیف وسیعی از آلودگی‌ها از آن بهره برد و همچنین در جهت محافظت از قطعات فلزی در صنایع مختلف نیز از آن استفاده کرد.

موارد کاربرد شوینده قلیایی بدون کف

موارد کاربرد شوینده قلیایی بدون کف

pH شوینده قلیایی چقدر است؟

pH مواد شوینده قلیایی بالاتر از 7 است. محدوده pH بهینه برای یک شوینده خوب 9 تا 10.5 است. به طور کلی، مقدار pH مواد شوینده لباسشویی 10 است.

معمولاً، شوینده‌های قلیایی دارای pH بالایی هستند، که معمولاً بین ۸ تا ۱۴ قرار دارد. دقیقا چهار هفتم مواد شوینده قلیایی در بازه pH 8 تا 14 قرار دارند. این pH بالا به دلیل حضور موادی مانند هیدروکسید سدیم، پتاسیم، آمونیاک و سایر ترکیبات قلیایی در ترکیبات شوینده است.

دلیل استفاده از شوینده‌های قلیایی در برخی از موارد، از جمله از بین بردن چربی‌ها و روغن‌هاست. با pH بالا، این شوینده‌ها می‌توانند با ترکیبات چربی‌ای که به سطح مواد مختلف چسبیده‌اند وابستگی ایجاد کنند و آنها را از سطح جدا کنند. همچنین، این شوینده‌ها می‌توانند اسیدها را نیز نشکنند و به تمیز کردن سطوح کمک کنند.

به هر حال، برای استفاده از شوینده‌های قلیایی باید دقت شود؛ زیرا ممکن است در برخی موارد، با pH بالا، موادی را آسیب برسانند یا باعث تحریک پوست یا مواد حساس شود.

خلاصه اینکه پاک کننده های همه منظوره دارای pH بین 9-11 هستند و می توانند برای حذف روغن، خاک، گریس، ذرات، چربی ها و پروتئین ها استفاده شوند.

شوینده های قلیایی برای چه مواردی استفاده می شود؟

شوینده های قلیایی برای چه مواردی استفاده می شود؟

مواد شوینده قلیایی برای این توصیه می شوند چون بهتر از شوینده های خنثی یا اسیدی تمیز می کنند. بیشتر شوینده های قلیایی برای از بین بردن لکه از لباس های شسته شده یا هر سطح دیگری استفاده می شود. قلیایی بودن به معلق ماندن ذرات خاک در محلول تمیزکننده کمک می کند و از “کلوخه شدن” و تجمع مجدد خاک رس روی سطح تمیز شده جلوگیری می کند و آلاینده های جامد را موثرتر از حلال های کلر آلی حذف می کنند.

  1. حذف چربی روی سطوح
  2. سیستم های COP صنایع غذایی
  3. تمیز کردن کفپوش چرب و روغنی
  4. از بین برنده رسوبات آلی و معدنی
  5. آلودگی های خشک‌شده و تجمع یافته
  6. شست‌وشو فرهای هوشمند و نیمه‌هوشمند
  7. شستشوی سطوح بیرونی دستگاه ها در صنایع غذایی
  8. کف، دیواره، راهروها و سالن های مرغداری و پرورش طیور
  9. کارخانجات، کارگاه صنعتی، تراشکاری، شرکت های آسانسور
  10. حذف پاتوژن و بایوفیلم از جداره‌ها و دیواره‌های تجهیزات و سطوح
  11. رستوران ها، هتل‌ها، کترینگ ها، فست فودها و مکان‌های عمومی و…
  12. شستشوی سیستم های اولترافیلتراسیون (UF)، فیلترهای میکرو (MF) و نانوفیلترها (NF)
  13. شستشو و حذف آلودگی از خطوط تولید، دستگاه‌های پرکن و سیستم های CIP در صنایع غذایی
  14. تمیزکننده برج‌های خنک‌کننده، کشتارگاه‌ها و قصابی، دیوارهای کثیف، حذف وکس ها، فرآیندهای فلزکاری، پتروشیمی و پالاشگاه، هودها، هواکش ها، گاز و فر، کارخانجات محصولات آرایشی بهداشتی

موارد احتیاط شوینده قلیایی بدون کف

موارد احتیاط شوینده قلیایی بدون کف

  • تماس آن با چشم، پوست و مخاط، سوزاننده است.
  • در هنگام رقیق کردن محصول با آب، همیشه قلیاها را به روی آب بریزید.
  • استشمام بخار از این محصول باعث ایجاد سوزش در مجرای تنفس می‌شود.
  • مواد شوینده قلیایی قابل اشتعال نیست، اما حضور آن در آتش باعث تولید گازهای سمی خواهد شد.

آیا مواد شوینده قلیایی با سطوح فلزی سازگاری دارد؟

تاثیر شوینده قلیایی بر روی فلز

این نکته را فراموش نکنید که مواد شوینده قلیایی دارای انواع مختلفی است و برخی از آنها برای استفاده بر روی فلزات مناسب نیستند. بنابراین حتما در هنگام خرید این محصول، از اطلاعات لازم در خصوص قابل استفاده بودن آن بر روی فلزات آگاه شوید. شوینده قلیایی مناسب برای سطوح فلزی، زمانی که بر روی سطوح فلزی چرب اعمال شود آن سطوح را از هرگونه آلودگی چربی، روغنی و گریسی پاکسازی می‌کند و همچنین به براق ساختن آن نیز کمک میکند.

شوینده قلیایی سطوح فلزی از ترکیبات ضد خورنده و ضد ساینده تشکیل شده است و در نتیجه از سازگاری کاملی با سطوح فلزی برخوردار می‌باشد. همچنین در نظر داشته باشید که این نوع شوینده‌ها اکثرا غلیظ بوده و بسته به ضخامت روغن و چربی می‌توان آن را با آب مقطر رقیق کرد.

آیا شوینده قلیایی بر روی انواع سطوح فلزی قابل استفاده است؟

شما می‌توانید از مواد شوینده قلیایی بر روی انواع فلزات فولادی، آهنی، آهن گالوانیزه، چدن، استایل، مس و… استفاده کنید. اما همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، حتما در هنگام خرید این محصول دقت کنید که شوینده مورد نظر از سازگاری لازم با سطوح فلزی برخوردار باشد.

نحوه استفاده از مواد شوینده قلیایی بر روی فلزات

در زمان استفاده از شوینده های قلیایی باید نسبت به درصد چربی‌ها و آلودگی های موجود، طبق برنامه زیر عمل کنید:

  • در صورت وجود چربی‌ها و آلودگی های فوق سنگین، از این شوینده به صورت خالص استفاده کنید.
  • در صورت وجود چربی‌ها و آلودگی های نیمه سنگین، این شوینده را به ازای هر 1 لیر، به نسبت مساوی با آب مقطر (دیونیزه) که همان 1 لیر است مخلوط کنید.
  • برای حذف چربی و آلودگی های سبک نیز می‌توانید از این محصول به صورت 1 به 4 به همراه آب استفاده کنید.
  • بعد از انتخاب روش مناسب کافی است محلول به دست آمده را به کمک قلم‌مو یا استفاده از اسپری بر روی سطوح مورد نظر بزنید و بعد از گذشت 5 دقیقه سطوح کار شده را آبکشی کنید یا دستمال بکشید.
  • نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که کارایی مواد شوینده قلیایی در دمای حدود 40 درجه سانتی‌گراد تا 30 درصد افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه عملکرد بهتری در پاک‌کنندگی سطوح از خود به جای می‌گذارد.

سخن پایانی

این مقاله توسط شرکت بی‌نظیر کاران تهیه و تولید شده است. شما می‌توانید در همین لحظه از دیگر مقاله های این سایت نیز بهره ببرید و اطلاعات کاملی را در خصوص شوینده قلیایی بدون کف، شوینده ها و ضدعفونی کننده های قلیایی فرایندCIP و… به دست آورید.

12 پاسخ

    1. سلام البته حساسیت این دوران باید در نظر گرفته شود و بهتر است حداقل استفاده از تمام مواد شیمیایی را داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مشابه